5 tipů jak se stát úspěšnějším konstruktérem

Martin Peňáz, Autodesk

KARIÉRNÍ ROZVOJ

Představte si, že máte nápad, který by mohl mít nezměrný přínos pro vaši firmu nebo zákazníky a zároveň by vám nastartoval kariéru. Abyste ho ale mohli zrealizovat, musíte ho umět prodat těm správným lidem. To rozhodně není snadný úkol, a tím méně pro strojaře, kteří navrhují jedny z nejsložitějších a nejkomplexnějších systémů na světě. Navrhování je bohužel na hony vzdálené umění efektivně komunikovat, předávat dál vlastní nápady a získávat podporu pro své návrhy – žádný div, pokud vám tyto věci dělají tak trochu potíže.

 

V tomto článku vám nastíním 5 tipů, které můžete použít, když chcete svůj nápad prosadit, posunout ho od předběžného návrhu k realizaci a získat za to uznání, které si zasloužíte.

 

Tip č. 1: Jasně zformulujte přínosy

Zní to jednoduše, ale zejména lidé z technické branže toto často opomíjejí. Když svůj nápad představujete vedení, klientovi, koncovému zákazníkovi nebo třeba kolegům, MUSÍTE jim v první řadě vysvětlit, co to konkrétně přinese. Většina strojařů touží hlavně popsat, jak jejich návrh funguje a proč je lepší než cokoliv v minulosti. K podrobnému popisu vašeho převratného návrhu se ještě dostaneme. Nejprve si ale první tip ukážeme na příkladu – prezentaci můžete začít třeba následovně: • Nový návrh je o 25 % lehčí. Díky tomu můžeme použít menší motor a 15% z ceny. • Když změníme materiál této součástky, životnost výrobku se prodlouží o 5 let, čímž zvýšíme spokojenost zákazníků. Představte si, že kupujete vysavač. Schopný prodejce vám nebude popisovat, jak přesně vysavač funguje. Proč? Zaprvé fungování vysavače většina lidí nerozumí, a zadruhé je to stejně jedno. Chtějí hlavně vědět, proč jsou funkce daného vysavače praktické a jak jim ušetří čas – prodejce se vám například bude snažit vysvětlit, proč je akumulátorový vysavač lepší než ten klasický. Bude zkrátka mluvit o tom, co koupí vysavače získáte. Přednosti svých výrobků umí skvěle prodat např. Apple – a může díky tomu dosahovat zisků, o kterým se jejich konkurenci ani nezdá. Až se budete příště snažit prodat svůj nápad, postupujte stejně.

Tip č. 2: Přínosy první, technické detaily poslední

Z druhého doporučení se vám možná rozskočí hlava – je totiž naprostým protikladem toho, jak se strojaři učí přemýšlet. Když svůj nápad představujete ostatním, jako první musíte zmínit jeho přínosy. Toto doporučení staví na strategii z předchozího tipu. Na začátku prezentace byste měli v několika bodech zdůraznit, jaké výhody váš nápad má – nebojte se ho dokonce popsat jako převratný. Představujete například novou součástku, kterou chcete odlehčit použitím upravené konstrukce a aditivní výroby. Nezabíhejte hned do detailního popisu konstrukce sedadla; vypíchněte nejdřív, jaký bude mít ze sedadla prospěch váš klient. Může to být např. snížení hmotnosti a z toho plynoucí úspory. Zmíněné výhody jasně vysvětlete a v ideálním případě je ještě podpořte čísly – pomáhá, když přímo zmíníte finanční úspory.

Jakmile protistranu ohromíte přínosy vašeho nápadu, můžete začít popisovat samotný návrh – když budou posluchače motivovat milionové úspory, budou mnohem pozornější. Pokud naopak začnete technickým popisem, pravděpodobně pozornost publika rychle ztratíte, a k přínosům se možná ani nestihnete prokousat.

Tip č. 3: Spolupracujte s klíčovými lidmi – získáte jejich podporu

I třetí tip představuje něco, co strojaři dělají jen zřídka. Až budete svůj nápad představovat těm, které by mohl zajímat, nepředkládejte jim ho jako hotovou věc. Právě naopak: stručně celou myšlenku shrňte a podložte ji čísly. Poté se jich zeptejte, jak se jim váš nápad nebo návrh líbí a jak by ho zlepšili. Teprve pak přijde čas na vaši prezentaci. Když dáte lidem prostor, budete mít na kontě hned dvě malá psychologická vítězství:

 

  • Dostali jste několik potenciálně užitečných podnětů ke zlepšení vašeho návrhu.

  • Co je důležitější, pokud některé z nich zapracujete, jejich autor získá pocit, že se na návrhu do jisté míry podílel a odteď se za něj pravděpodobně bude bít stejně jako vy.

 

Sice se možná budete dělit o uznání s někým dalším, parťák, co bude bojovat po vašem boku, ale rapidně zvýší šanci na realizaci vašeho nápadu. To platí tím spíš, pokud jste zapracovali podnět klíčové, důležité osoby.

 

Tip č. 4: Podložte prezentaci fakty

Také čtvrtý tip se strojařům málokdy daří používat v praxi. Než někomu představíte potenciální návrh nebo nápad, ujistěte se, že budou mít opravdový přínos pro koncového uživatele nebo že po nich existuje poptávka. Vraťme se k příkladu z druhého doporučení: odlehčené součástce. Udělejte si malý průzkum, který vám umožní vaši myšlenku podpořit daty třetích stran. Můžete například do prezentace přidat následující větu: „Podle odhadů se snížením hmotnosti této klíčové součásti o 10% ušetří 2% provizních nákladů?“ Kromě kalkulace a údajů z externích zdrojů můžete také zmínit, na čem právě pracuje konkurence a proč je váš nápad pro zákazníky přínosnější. Mějte na paměti, že lidé v místnosti vždycky porovnávají váš nápad s jinou nabídkou, do čeho investovat, a vy potřebujete ukázat, že ta vaše je zdaleka nejlepší.

 

Tip č. 5: Mluvte jasně a sebejistě

Začněte při prezentacích používat čtyři předchozí strategie a existuje vysoká pravděpodobnost, že se vám vaše nápady podaří zrealizovat. Svou šanci na úspěch ale ještě zvýšíte, když se naučíte jasně a sebejistě komunikovat. Když vaše protistrana předložený nápad zvažuje, záleží samozřejmě na samotném návrhu i reálných faktech. Na konečné rozhodnutí má ale zásadní vliv i vaše srozumitelná a sebejistá prezentace. Sami to určitě dobře znáte.

Dejme tomu, že vybíráte nové auto. Od nepřesvědčivého prodejce ho pravděpodobně nekoupíte – ne že by samotné auto bylo špatné, ale prodejce vám zkrátka neumí prodat jeho přednosti. Musíte si být jistí kvalitou vlastního návrhu a umět posluchačům efektivně předat jeho klady. Jen tak si protistrana bude jistá, že pokud vám svěří svou důvěru, dovedete návrh zrealizovat.

 

Kromě stylu prezentace vám může pomoci i reálná ukázka či model. Někteří lidé totiž váš nápad pochopí, teprve když ho uvidí na vlastní oči. Jak to může vypadat v praxi?

 

  • Přineste na prezentaci zmenšený prototyp ve formě 3D modelu, který si publikum bude moci osahat.

  • Vyrendrujte z 3D CAD modelu fotorealistické vizualizace vašeho návrhu. Ať už ukázku připravíte v jakékoliv formě, lidé v místnosti ji ocení mnohem víc než pouhé slidy s výkresy či modely.

  • Na základě 3D modelu můžete připravit také působivé simulace.

Jediný nápad vám může převrátit kariéru vzhůru nohama. Existuje spousta strojařů, kteří takový nápad mají, ale jen hrstka ho dovede správně prodat a posunout svůj projekt do další fáze. Proto upřímně doufám, že vám strategie představené v tomto článku pomůžou vaše nápady prosadit a kariéru nastartovat.